Stan prawny Polskiego prawa

ymaga to oczywiście pewnej wiedzy, ale też niezwykle ważne jest zdobywane przez wiele lat doświadczenie. O powodzeniu firmy decyduje obrót pieniędzmi. Trudno jednak znaleźć środki na kolejne inwestycje, czy poszerzanie działalnośc

Dodane: 09-07-2016 09:03
Stan prawny Polskiego prawa kancelaria radcy Śląsk

Odbiorca usług lub towarów zwleka z regulowaniem rachunków? Poradź się specjalisty

Każdy przedsiębiorca stara się jak najlepiej zarządzać prowadzoną przez siebie działalnością. Wymaga to oczywiście pewnej wiedzy, ale też niezwykle ważne jest zdobywane przez wiele lat doświadczenie. O powodzeniu firmy decyduje obrót pieniędzmi. Trudno jednak znaleźć środki na kolejne inwestycje, czy poszerzanie działalności gospodarczej, kiedy kontrahenci zwlekają z regulowaniem należności w terminie. Taka sytuacja znacząco może utrudnić realizację różnego rodzaju założeń i planów rozwoju firmy, dlatego warto zdecydować się w razie problemów na pomoc specjalistów. Prawnicy z pewnością będą wiedzieć w jaki sposób, a przede wszystkim zgodnie z literą prawa, można odzyskać należności od spóźnialskich kontrahentów.


Zarys historyczny - Radca prawny

W historii zawodu radcowskiego wyróżnia się trzy etapy. Pierwszy rozpoczął się 13 grudnia 1961 r., kiedy Rada Ministrów wydała uchwałę w sprawie obsługi prawnej przedsiębiorstw państwowych, zjednoczeń oraz banków państwowych nakazującą tym podmiotom korzystanie z usług prawnych wyłącznie radców prawnych zatrudnianych przez te jednostki. Po uchwaleniu 19 grudnia 1963 r. nowej restryktywnej ustawy o ustroju adwokatury m.in. pozbawiającej adwokatów prawa świadczenia usług wobec państwowych jednostek gospodarczych, domeną radców prawnych stało się świadczenie usług wobec tych jednostek. W systemie nakazowo-rozdzielczym radca prawny stawał się reprezentantem państwa socjalistycznego i jego prawa wobec dyrekcji jednostki, w której był zatrudniony, nadzorując w niej w interesie społecznym stosowanie prawa.

Drugi etap zaczął się 6 lipca 1982 r., kiedy to Sejm PRL uchwalił ustawę o radcach prawnych określając zasady wykonywania obsługi prawnej przez radców prawnych, jej organizację oraz legitymizując działania samorządu radców prawnych. W dalszym ciągu jednak wykonywanie zawodu radcy prawnego polegało głównie na obsłudze prawnej państwowych i spółdzielczych jednostek organizacyjnych, choć z obsługi prawnej radcy prawnego mogły także korzystać organizacje społeczne oraz spółki z udziałem kapitału państwowego, spółdzielczego lub organizacji społecznych. Samorząd radcowski pozbawiony był nadal dwóch ważnych uprawnień: prowadzenia przygotowania do wykonywania zawodu (bowiem aplikację organizowały i prowadziły okręgowe komisje arbitrażowe) oraz podejmowania decyzji w sprawie wpisu na listę radców prawnych (wpisu dokonywał prezes okręgowej komisji arbitrażowej).

Za początek trzeciego etapu uważa się uchwalenie ustawy z dnia 23 grudnia 1988 r. o działalności gospodarczej, która w art. 24 wymieniała udzielanie pomocy prawnej jako jeden z rodzajów działalności gospodarczej (w rozumieniu tej ustawy), świadczonej na rzecz podmiotów gospodarczych. Uwolnienie się od nadzoru Państwowego Arbitrażu Gospodarczego nastąpiło ustawą z 24 maja 1989 r. o rozpoznawaniu przez sądy spraw gospodarczych, która przyznała samorządowi radców prawnych kompetencje do prowadzenia aplikacji oraz dokonywania wpisów i prowadzenia list radców prawnych. Zasadnicze ramy wykonywania zawodu radcy prawnego wyznaczyła natomiast tzw. wielka nowelizacja ustawy o radcach prawnych, dokonana ustawą z 22 maja 1997 r., poprzedzona uchwaloną 2 kwietnia 1997 r. Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej, której art. 17 ust. 1 ustanowił gwarancje dla samorządów zawodowych reprezentujących zawody zaufania publicznego.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Radca_prawny


Porady dla początkujących przedsiębiorców

Przedsiębiorcy, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki na rynku działalności gospodarczej z pewnością borykają się z wieloma problemami. Brak doświadczenia a niekiedy również niezbędnej wiedzy, może doprowadzić do poważnych niedociągnięć, a nawet nieprawidłowości, jakie karane są grzywną. Dotyczy to m. in. ogłaszania przetargów. W razie wątpliwości warto udać się po radę do ekspertów specjalizujących się w zamówieniach publicznych. Ich znajomość aktualnie obowiązujących przepisów prawnych gwarantuje bezpieczeństwo transakcji. Warto przy tym wspomnieć, że z tego typu usług skorzystać mogą zarówno firmy składające zamówienia publiczne, jak też i przedsiębiorcy przystępujący do przetargów.



© 2019 http://domexokna.opole.pl/